18 października 2014

Upma - czyli indyjska kasza manna na słono

UPMA to chyba jedno z najpopularniejszych śniadań w całych południowych Indiach. Tak jak większość śniadań może być także jedzona po południu, gdyż stanowi sycący i pożywny posiłek. Jest to także danie, które serwuje się niespodziewanym gościom, gdy w kuchni nic innego nie gotowe - tak proste i szybkie to danie, a przynajmniej tak mówią plotki.

Każdy indyjski dom ma swoją własną wersję upmy, gdyż dodatki mogą być przeróżne. Sama UPMA to po prostu pudding z semoliny. W Polsce semolinę z powodzeniem można zastąpić kaszą manną. 

Kaszę mannę znałam jedynie na słodko i dopiero UPMA uzmysłowiła mi, że można ją jadać też na słono. Mój mąż jest upmożercą, więc dość często robię, zwłaszcza że gotowanie jest naprawdę szybkie i łatwe. 

SKŁADNIKI:
(dodatki do umpy bywają przeróżne i można dowolnie dodawać więcej, lub rezygnować z tych których nie posiadamy)


Składniki obowiązkowe:
  • semolina / kasza manna - 1 szklanka (w Indiach nazywa się to rava lub sooji)
  • ghee (klarowane masło) lub olej roślinny - dowolnie
  • czarna gorczyca - 1 łyżeczka
  • chilli - świeże zielone lub suszone czerwone, można też użyć płatków chilli - ilość wedle upodobań
  • woda
  • sól

Składniki opcjonalne:
  • imbir - pół łyżeczki rozgniecionego 
  • orzechy: nerkowce lub ziemne - 1 łyżka
  • liście curry - kilka sztuk
  • natka kolendry
  • chana dal - pół łyżeczki
  • urad dal - pół łyżeczki
  • kurkuma - szczypta
  • kmin rzymski ziarna - 1 łyżeczka
  • cebula - 1 średnia poszatkowana w małą kostkę
  • warzywa: np. marchew, groszek, kukurydza, fasolka, pomidor, itd.
  • świeży starty kokos

1. Gotowanie upmy trzeba zacząć od uprażenia semoliny lub kaszy manny. Prażyć na suchej patelni aż kolor się lekko zbrązowi. W Indiach można kupić już uprażoną semolinę. 

2. Na patelni rozgrzać olej lub ghee. Wrzucić nasiona gorczycy i poczekać aż zaczną strzelać.

3. Dorzucać po kolei: liście curry, papryczki chilli, chana dal i urad dal oraz orzechy (nerkowce lub orzechy ziemne). Na małym ogniu smażyć w oleju przez 1-2 minuty ciągle mieszając.


4. Jeśli będziemy używać warzyw to należy je wrzucić teraz, zaczynając od cebuli. Warzywa smażyć z resztą składników przez 2-3 minuty. 

5. Do mieszanki dorzucić semolinę. Mieszać prawie cały czas. Gotowanie upmy polega na ciągłym mieszaniu. Semolina ma się cała obtoczyć w ghee/oleju. Mieszać dalej przez 2-3 minuty.


5. W międzyczasie zagotować wodę - 3-4 szklanki. Zalać wrzątkiem patelnię z miksturą - efekt znacznie lepszy niż zalanie zimną wodą. Dolać najpierw pół wody i potem stopniowo dolewać resztę w miarę potrzeb. Umpa ma być wilgotna, ale nie wodnista. Nie powinna być też sucha. Trzymać kolejne 2-3 minuty. Posolić!!


6. Na koniec można posypać natką kolendry i zamieszać. 

7. Przed jedzeniem poczekać aż trochę przestygnie. W indyjskich jadłodajniach często dają też zimną upmę. Gotowe!

UPMA - bez warzyw, z orzechami nerkowca.

Wersja z warzywami i kurkumą, która nadaje żółty kolor:


Upma z warzywami i orzechami ziemnymi. 

2 komentarze:

  1. Ale mi smaka zrobiłaś , tez robiłam UPME jak mieszkałam w Indiach , potem jakos o niej zapomniałam , musze spróbowac odtworzyc w Tajlandii, ciekawe czy sie uda? Lubiłam dodawac urad dal a tutaj nie wiem czy znajde ;(
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię urad dal, tak fajnie chrupie :) Ale w sumie nie jest koniecznie potrzebny. Ja w Polsce też robiłam zmodyfikowaną, bez liści curry i urad dalu. Choć jednak miałam mustard seeds ze sobą.

      Usuń

Dziękuję za Wasze komentarze

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...